Le château de Suscinio

Nous avons également traduit la notice touristique du Château de Suscinio.

                                        Français                                                                  Espéranto
      Château de Suscinio-XIIIè XVè s.
              Résidence des Ducs de Bretagne.

   Suscinio est depuis 1965 propriété du Morbihan qui en assure la restauration avec l'aide de l'Etat et de la région.
   Ce château a vécu ses grandes heures du XIIIème au XVème siècles. Il est alors une des résidences favorites des ducs de Bretagne jusqu'en 1532, date de l'union du duché au royaume de France.
   Les premières constructions datent du début du XIIIème siècle. C'est un château qui, peu à peu transformé,deviendra à la fin du XVème siècle la grande forteresse que l'on visite aujourd'hui. Puis, délaissé, il va tomber en ruine jusqu'en 1840, date de son classement "Monument Historique" par Prosper Mérimée.
   Après avoir sauvé l'édifice de la ruine, le Conseil Général du Morbihan procède de 1994 à 2001 à la restitution des toitures.

Un site exceptionnel

   Le choix d'un tel emplacement, au sud de la presqu'île de Rhuys, entre océan, marais et forêt n'est pas anodin: un tel site noyé par les marais, offre l'avantage de la défense par l'eau, la forêt est sa principale raison d'être; Suscinio est la résidence de chasse des ducs de Bretagne. Deux cerfs sculptés en bas-relief, au-dessus du porche d'entrée, accueillent aujourd'hui encore le visiteur. Dès le XIIIème siècle, les ducs ont tracé des parcs à gibier dans la forêt de Rhuys

Visite
 Le parcours est numéroté de 1 à 21


  Le logis d'entrée
  C'est un bâtiment de 40m de long sur 12m de large s'élevant sur quatre niveaux. Le rez-de- chaussée est réservé aux nécessités de la défense et du service. les autres étages sont consacrés à la résidence (principalement celle du duc et de la duchesse.)

  Débutons la visite au premier étage.
  Aujourd'hui, le pavement d'une chapelle hors les murs est exposé à cet étage.
    En 1975, des fouilles archéologiques conduites à l'extérieur du château, en bordure des douves, révèlent le sol richement décoré d'un édifice en ruine. Il s'agit d'une chapelle incendiée vers 1370, dont l'effondrement de la structure vient recouvrir et protéger le sol. Après déblaiement, un splendide carrelage de 300m2, presque intact apparaît. On le date des années 1330-1350. Cet ensemble remarquable, classé "Monument Historique"est aujourd'hui dans ses composantes essentielles exposé à l'intérieur du château.







  N°1 La chambre à parer.
  Nous sommes dans la chambre à parer; c'est une chambre d'apparat, indissociable de la chambre de retrait (chambre à coucher). Ces deux espaces forment un appartement privé réservé à des personnes de haut rang. on retrouve cette disposition à chaque niveau

Kastelo de Suscinio XIII XVa j.
    Rezidejo de la Bretonaj Dukoj.

   Ekde 1965 la departemento de Morbihan estas la proprietulo de Suscinio kaj restaùras gxin dank'al la sxtata kaj regiona helpoj.
   Tiu kastelo travivis siajn cxefajn momentojn de la XIIIa gxis XVa jarcentoj. Tiam gxi estas unu el favoritaj rezidejoj de Bretonaj Dukoj gxis 1532, dato kiam unuigxis la Duklando kaj la Franca Regxlando.
   La unuaj konstruajxoj datumas de la komenco de la XIIIa jarcento.Tiu kastelo, iom post iom transformita, fine igxas ja de la XVa jarcento fortresego kiun oni hodiaù vizitas. Poste, forlasita,gxi ruinigxos gxis 1840, dato kiam Prosper Mérimée agnoskigas kiel "Historia Monumento".
   Savita de la ruinigxo fare de la Generala Kunsilo de Morbihan tiu cxi restarigas la tegmentojn de 1994 gxis 2001.


Escepta situo
   Elekto de tia loko, sude de la duoninsulo de Rhuys, inter oceano, marcxoj kaj arbaro ne malgravas; tia situo dronigita de la marcxoj, havigas avantagxon defendi sin per akvoj.La arbaro estas gxia cxefa pravigo: Suscinio estas la cxasrestadejo de la Bretonaj Dukoj. Du cervoj skulptitaj en ba-reliefo, super la enira antaùpordo, akceptas ankoraù hodiaù la vizitanton.
Ekde la XIIIa jarcento, la dukoj limsignis cxasajxajn parkojn en la Rhuysa arbaro.


 Vizitado

La irvojo numeris de 1 gxis 21
  La enireja logxejo.
  Tiu konstruajxo estas 40m longa kaj 12m largxa. Gxi starigxas laù kvar niveloj. La teretagxo estas rezervita por la defendo kaj la servo. La aliaj etagxoj estas dediataj al la restado (cxefe tiu de la gedukoj)

  Komencigxo: supreniru al la unua etagxo.
  Hodiaù;la pavimo de ekstermura kapelo ekspoziciis al tiu etagxo.
  En 1975 prifosadoj faritaj ekstere la kastelo, cirkaùfosajxborde, aperigas la ricxe ornamintan plankon de ruiniga konstruajxo. Temas kapelo bruligita cirkaù 1370. Disfalo de gxia strukturo rekovris kaj protektis la plankon. Poste malembaraso, belega kahelaro de 300m2 preskaù sendifekta, aperis. Gxi datas de jaroj 1330-1350. Hodiaù tiu remarkinda kahelaro, klasata "Historia monumento" ekspozicias interne de la kastelo.


 










Dans cette salle, est présenté le pavement de la nef. Disposés en croix grecque, les décors des carreaux sont des motifs végétaux stylisés; feuilles de chênes, fleurs et rinceaux. D'autre sont ornés d'abécédaires ou d'armoiries.

















 N°2 Les latrines
  Au fond, à droite , vous pouvez voir les latrines: ce sont les toilettes du Moyen-Age.
  N°3 Chambre de retrait
   Nous sommes dans un espace privatif: c'est la chambre à coucher.
  On peut également découvrir ici quelques carreaux du XIIIème siècle retrouvés dans les douves du château.
  N°4 Salle des banquets
   Dans cette grande salle, sont organisés les banquets. Pour accueillir les invités, on dressait deux grandes tablées (planches de bois sur tréteaux), le long des murs. Une autre tablée, placée devant la cheminée est réservée au duc et à son épouse. L'espace vital laissé au centre permettait aux serviteurs d'amener les plats et d'y organiser des distractions (ménestrels, jongleurs, fous...). La fête se déroulait sous l'oeil attentif de deux soldats dissimulés dans un petit poste de guet derrière les deux ouvertures au fond de la salle.
  Deux pavements sont présentés ici: l'avant -choeur (réservé à la noblesse) et le choeur (réservé au clergé). Le décor est riche, varié et le bestiaire est à l'honneur. Prenez le temps de le découvrir.
  N°5 Chambre de retrait
 
Cet espace pouvait servir de chambre à un invité de marque. Aujourd'hui, le pavement du vestibule de la chapelle y est présenté.
  Face à vous un haut-relief présentant une statue équestre du Connétable Olivier de Clisson.
 
















N° 1 La cxambro por sin ornami
  Ni estas en la solaneca cxambro, kunligita de la privata cxambro (dormocxambro). Tiuj du cxambroj formas privatan apartementon rezervita al altrangaj personoj. Tiu dispozicio retrovigxas al cxiu etagxon. En tiu cxambro la nava pavimo  prezentigxas. Arangxitaj laù greka kruco, la kaheldekoroj temas pri stiligataj vegetaloj,kverkaj folioj,floroj kaj arabeskoj. Alfabetumoj aù insignoj ornamas aliajn.













 N° 2  La latrino
   Funde dekstre, vi povas vidi latrinon: tiu estas Mezepoka necesejo.
  N°3 Privata cxambro
   Gxi estas la dormo cxambro. Eblas ankaù ekvidi kelkajn kahelojn el la XIIIa jarcento retrovitaj en la cirkaùfosajxoj de la kastelo.
  N°4 Cxambro por bankedoj (bankedejo)
  En tiu granda cxambro la bankedoj organizigxis. Por akcepti la gastojn oni starigis du grandajn tablojn (tabuloj el ligno sur stabloj) laù longe de la muroj. Alia tablo, lokita antaù la kameno estas rezervita al duko kaj lia edzino. Centre la malplena spaco ebligis al la servistoj alporti la pladojn kaj organizi distraktojn (menestreloj, jxonglistoj, bufonoj...) La festo okazis antaù la atenta okulo de du  soldatoj kasxataj en gvatejeto malantaù la du embrazuroj funde de la cxambro.
  Du pavimoj prezentigxis tie: la antaùa hxorejo (reservita al la Nobelaro) kaj la hxorejo (rezervita al la klerikaro). La ornamo estas ricxa, diversspeca kaj la bestpavimo estas honorita. Prenu la tempon por gxin vidi.
  N°5 Privata cxambro.
  En tiu spaco, fame konata gasto povis kusxi. Hodiaù pavimo de la vestiblo el la kapelo prezentigxas tie. Vidalvide al vi altreliefo prezentas rajdan statuon de la konestablo Olivier de Clisson.


  N°6 La pladgicxeto.
  De la kuirejoj, situata en la korto, la servistoj alportas la pladojn kiujn oni pasas tra la aperturo por servi la gastojn en la bankedejo.
  Nun pluigu la vizitadon de la 2a etagxo
  N° 7  Sxtuparo de la duko
  Tio sxtuparo estas alirebla de la antaùpordo de kie la duko, la dukino kaj kelkaj altrangaj gegastoj alvenos. Do estas la sxtuparo rezervita por la princo kaj lia familio.
  N° 8 Solaneja cxambro
  Ni eniras cxe la dukino de Bretonio (la duko okupas la supran etagxon). La solaneca cxambro estas ambaù logxa cxambro kaj akcepteja cxambro. Tie oni akceptas kelkajn gastojn.Tio estas la loko kie oni elmontras sian ricxecon kaj sian statuson. Oni elmontras pompan liton, telerarujon (kie oni starigas la plej belajn telerarojn), ricxajn tapisxojn.
N°6 Le passe-plats
   Depuis les cuisines, situées dans la cour, les serviteurs apportent les plats, que l'on passe par l'ouverture afin de servir les invités dans la salle des banquets.
  Poursuivons maintenant la visite au 2ème étage.
  N°7 Escalier du duc
  Cet escalier est accessible depuis le porche d'où le duc, la duchesse et quelques hôtes  de marque vont arriver. C'est donc l'escalier réservé au prince et à sa famille.
  N°8 Chambre à parer
   Nous entrons chez la duchesse de Bretagne (le duc occupant l'étage supérieur). La chambre à parer est à la fois une pièce d'habitation et une pièce de réception. Ici on reçoit quelques invités. C'est le lieu où l'on affirme sa richesse et son statut. On va y exposer un lit d'apparat, un dressoir (où l'on "dresse" les plus belles pièces de vaisselle), de riches tapisseries...
  N°9 Chambre de retrait
  Nous sommes dans la pièce d'habitation où l'on se "retire" pour dormir, d'où le nom de chambre de retrait. C'est un espace privé réservé ici à la duchesse et à sa garde-robière (celle qui s'occupe des robes ou des vêtements). On observe une baie dans le mur face à la cheminée: il y a ici un escalier assurant la communication entre les chambres du duc et de la duchesse...
 










 





N° 9 Privata cxambro
.
Ni estas en la cxambro kie oni retirigxas por dormi, de tio devenas la nomo privata cxambro. Estas privata spaco rezervita tie al la dukino kaj sxia vestaristino (tiu kiu zorgas pri robojn aù vestajxojn). Oni observas aperturon en la muro fronte la kameno : estas tie sxtuparo pri komuniko inter la duko cxambro kaj la dukino cxambro...

 


N°10 L'étuve

  Au bout du petit couloir il y a les latrines, et à droite une étuve (salle permettant un bain de vapeur). Grâce à la cheminée visible dans le mur, on faisait circuler de l'air chaud sous un sol aujourd'ui disparu. De l'autre côté de la cheminée se trouve une salle de chauffe accessible depuis la chambre à parer.
  N°11 La salle du duc
C'est le lieu de la représentation: ici on reçoit des hôtes de marque, par exemple à l'occasion de la signature d'un traité ou de la réception d'un ambassadeur...Face à la très large cheminée latérale, on observe une belle ouverture quadrilobée précédée d'un dressoir en pierre. Cette salle doit aussi son caractère solennel à la chapelle attenante.
  N°12 La chapelle
C'est une chapelle privative. De chaque côté de l'autel, on observe deux oratoires réservés à la duchesse (à gauche) et au duc (à droite). Chacun d'eux est chauffé.
  N° 10 La varmbanejo.
  Post la eta koridoro estas latrinoj, kaj dekstre sxvitbanejo (cxambro kiu ebligas vaporbanejo). Dank'al la kameno videbla en la muro, oni cirkuligis varman aeron sub planko hodiaù malaperita. De alia flanko de la kameno varmiganta cxambro alirebla ekde de la solaneca cxambro.
   N° 11 La solenejo de la duko.
  Estas la loko de la reprezentado: tie oni akceptas altrangajn gegastojn, ekzemple okaze de la trajtasubskribo aù de akcepto de ambasadoro...
  Vidalvide la largega flanka kameno, oni vidas belan kvarope lobotan aperturon,antaùita de sxtona telermeblo. Tio cxambro ankaù devas gxian solenan karakteron al la apuda kapelo.
  N° 12 La kapelo.
  Estas privata kapelo. Ambaù flankoj de la altaro, oni observas du pregxocxambrojn rezervitajn al la dukino(maldekstre) kaj al la duko (dekstre). Ambaù cxiuj estas varmigataj.
   Poursuivons maintenant la visite au 3ème étage
  N° 13 La chambre à parer
  Nous sommes dans les appartements du duc. On retrouve la même organisation de l'espace qu'aux niveaux inférieurs (cf n°1 et n°8). dorénavant cette salle est réservée à une exposition permanente sur les restaurations du château, rappelant qu'il n'a pas toujours été dans cet état là.
  N° 14 Chambre de retrait
  Nous sommes dans la chambre à coucher du duc. En entrant dans la salle, on observe de part et d'autre du petit couloir deux portes: l'une à droite vers les latrines, et l'autre à gauche permettant l'accès à l'escalier privé vers les salles du 2ème étage (dont l'étuve, la salle du duc et la chapelle).
 
Daùrigu nun la vizitadon je la tria etagxo

  N° 13 La solaneja cxambro.
  Ni estas en la cxambro por pretigi sin. Oni retrovas la saman planon kiel la malsupraj niveloj (vidu n°1 kaj n°8). De nun, tiu cxambro estas rezervita al daùriganta ekspozicio pri la kastelaj restarigoj rememoriganta ke la kastelo ne estis cxiam en tiu stato.
  N° 14 La dormocxambro.
  Ni estas en la duka dormocxambro. Irante en la cxambro,oni observas ambaù flanke de la koridoreto du pordojn: unua dekstre al latrino kaj alia maldekstre atingas al la privatan sxtuparon direkte al la dua etagxaj cxambroj (el kiuj sxvitbanejo, la duka cxambro kaj la kapelo.)




N° 15 Loggia
  Bien que les ouvertures soient aujourd'hui obstruées, nous sommes dans une loggia, datant sans doute de la seconde moitié du XVème siècle.D'ici le duc peut jouir de la vue, particulièrement sur l'océan.
  N° 16 Le chemin de ronde
Ce chemin de ronde couvert surplombe l'entrée du château et le pont-levis, que l'on aperçoit à travers les mâchicoulis (trous aménagés sous le chemin pour jeter des projectiles en cas d'attaque).
  N° 17 Salle des gardes (haute)
  Cette grande salle peut servir d'espace pour les hommes d'armes: ici on peut attendre, dormir, manger, comme on peut le faire aussi au rez-de-chaussée dans la salle servant aujourd'hui de billeterie.De là, on communique avec le chemin de ronde et on assure la sécurité du duc.


  N°15 Logxio
  Kvankam la aperturoj hodiaù obstrukcigxis,ni estas en logxio kiu datigas probable de la dua parto de XVa jarcento.Tie la duko povas gxui la vidajxon propre al la oceano.
  N°16 Rundovojo.
  Tiu kovrita rundvojo superelstaras la kasteleniron kaj la levponton kiun oni ekvidas tra la pafkorbeloj (aperturoj faritaj sub la vojo de kie oni jxetas pafajxojn okaze de atako.)
  N°17 Gardistejo (alta)
  Gardistoj uzis tiun grandan cxambron por atendi, dormi, mangxi kiel oni povas ankaù en teretagxo kiu hodiaù estas bilvendejo. De tiu alta cxambro oni komunikigxas kun la rundvojo kaj oni protektas la dukon.

   N° 18  Chemin de ronde extérieur
  Nous sommes au sommet de la courtine nord longue de 60 mètres. Au milieu, la tour de flanquement, datée du XIIIème siècle, est dédiée à la défense. Depuis ce chemin de ronde, prenez le temps d'observer le paysage et particulièrement le marais; le mot Suscinio peut signifier "le lieu au-dessus des marais".
  N° 19 Le logis Ouest
 
Nous sommes à la base du logis. Il date probablement de la seconde moitié du XVème siècle. Selon toute vraisemblance, ce logis est réservé aux hôtes de marque. L'organisation des espaces est identique à celle du logis principal: une succession de chambres à parer et de chambres de retrait, et à notre niveau des caves ou des salles réservées aux hommes d'armes.
  N° 18 Ekstera rundvojo.
  Ni estas al la supro de la Norda kurtino, ses dek metrojn longa. Meze de la kurtino estas flankturo de la XIIIa jarcento por la defendo. El tiu rundvojo prenu tempon por observi la pejsagxon kaj cxefe marcxon: la vorto "Suscinio" povas signifi " la loko super la marcxojn".
  N°19  Okcidenta logxejo.
  Ni estas cxe la teretagxo de la logxejo. Gxi probable datumas je la dua duono de la XVa jarcento. Tute versxajne, tiu logxejo estis rezervita al eminentuloj. La organizeco de la spacoj estas la same kiel la cxefa logxejo: sekvo de privataj cxambroj kaj pretigitaj cxambroj kaj en nia nivelo keloj aù cxambroj rezervitaj al soldatoj.
   N° 20 La casemate
  Nous sommes à la base de la tour dite "Neuve".
  Cette salle sert aux armes à feu. Elle peut accueillir quatre couleuvrines (petits canons portatifs).
  N° 21  La cour
  Nous finissons notre parcours par la cour d'où trois siècles d'architecture sont visibles. Observez particulièrement le logis d'entrée, avec de part et d'autre des traces archéologiques qui témoignent de bâtiments perpendiculaires aujourd'hui disparus (une gaine de cheminée sur la droite du logis est encore visible.)




  N° 20 La kazemato.
  Ni estas al la malsupro de la turo nomita "Nova". Tio cxambro uzis pafarmilojn.Gxi povas akcepti kvar "couleuvrines" (porteblaj kanonetoj).
  N° 21 La korto.
  Ni finas nian vizitadon en la korto kie tri arkitekturaj jarcentoj videblaj. Cxefe observu la enirlogxejon ambaù flanke arkeologiaj spurojn kiuj devenas ortajn konstruajxojn nune malaperitajn (kamena tubo dekstre de la logxejo estas ankoraù videbla.)




   
 
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   


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